Omstarta Mej! – Resurser

Nu är det dags för en ny omgång av Omstarta Mej! Programmet erbjuder kompetensutveckling för dig som är medlem i Musikcentrum Syd i form av studiecirklar, workshops och individuell coaching.

I den här omgången vill vi särskilt utforska hur du som musiker kan arbeta med crowd funding, hur du skapar och når ut bättre med ditt pressmaterial, och också hur du bygger nätverk internationellt och hur du kan vässa ditt PR-arbete.

Omstarta Mej! sätter igång i maj-juni och pågår under hela 2022. För att vara aktuell som deltagare ska du vara medlem i Musikcentrum Syd och du bör kunna avsätta minst två timmar/vecka för ditt deltagande i projektet.

I sommar kommer vi på Musikcentrum Riks att lansera en plattform med utbildningsmaterial. Plattformen kommer att bli tillgänglig för Omstarta mej deltagarna när vi börjar.

Du som är deltagare kan skapa ett konto här:

https://kompa.memberspace.com/member/plans/7f0c1a9a1p

När ni skapar ett konto så går det iväg ett email om att godkänna ditt konto som vi svarar så fort vi bara kan på.

Gå med i Facebookgruppen Omstarta mej: HÄR!

Här är en länk till Crowdfunding MIRO board: HÄR!

Detta får du i Omstarta Mej!:

  • Inspiration och nya verktyg inom områdena crowd funding, internationell räckvidd och PR med utgångspunkt i ditt unika konstnärskap.

  • Möjlighet att träffa andra medlemmar och lära av varandra i en peer-to-peer process.

  • Individuell coaching utifrån dina behov och drömmar.

  • Tid att reflektera och samtala om ditt konstnärskap med dina kollegor med snarlika behov och målsättningar.

Arbetsområden:

  • Struktur och flöden i din konstnärliga process

  • Att skapa och driva projekt

  • Övergripande visuell kommunikation

  • Sociala medie-strategi

  • Verktyg för att producera innehåll till dina sociala medier

  • Fokus på rörligt innehåll och foto

  • Skriva för webb och sociala medier

  • Grafikappar, lär dig att skapa grafik för sociala medier

  • Hur säljer man sig internationellt - masterclass

  • Mental träning för scenkonstnärer

  • Hur du skapar ett Crowfunding projekt från ax till limpa

  • Vad är Web3 och hur positionerar man sig som musiker i en värld av NFT´s och Sandboxe

 

Resurser

Crowdfunding workshop med roman wroblewski

Part 1

Roman Wroblewski talks about his successful Crowdfunding project and its possibilities and limitations. He also gives practice based lessons on how to:

Create concept

Plan your campaign w. planning tools

There is a list of chapters in the full view Vimeo player as well as handy links

 
Crowdfunding blueprint By Roman Wroblweski & Musikcentrum Syd

Ladda ner här: PDF

Part 2

Roman Wroblewski talks about his successful Crowdfunding project and its possibilities and limitations. He also gives three practice based lessons on how to:

List of perks

List of events

There is a list of chapters in the full view vVmeo player as well as handy links

 
 

Crowdfunding Blueprint Part 3 - Workshop - Swedish

Concept

Pitch video

Benchmarking

Embed Block
Add an embed URL or code. Learn more

 

Hur skriver vi på ett effektivt och lockande sätt för att få pressens instresse eller boka fler spelningar? Här pratar vi om hur vi kan vässa vårt skrivande enligt konstens alla regler, för att nå fram i dagens mediabrus. Med vår kommunikatör Lou Folkesson.

 
 

Kurs i kommunikationsstrategi med musikbolaget Feverish!

Feverish

Tid: 27 maj & 3 juni kl.10-12. Bra om du kan delta vid båda tillfällena!
Anmäl dig via mail eller genom att skriva i kommentarsfältet på Facebook-inlägget!

HÄR ÄR LÄNKEN TILL KURSEN:

https://us02web.zoom.us/j/89550503019

Meeting ID: 895 5050 3019

Kursen är gratis och öppen för alla deltagare i Omstarta Mej! Första tillfället kommer att spelas in och kommer att kunna ses i efterhand på vår hemsida.

Vilken ton och vilket språk är lämpligt att använda kring ditt artisteri? Vilken bild vill du ge av dig själv eller din persona? Vad är storytelling och hur kan du använda dig av det som musiker? Är det viktigt att lyssnaren får ta del av storyn bakom låten - på vilket sätt? Kan du komma på något/några sätt för lyssnaren att interagera med innehållet du delar med dig av? Hur kan du som artist bjuda in lyssnaren i din värld?

Feverish är ett självständigt musikbolag från Malmö som till största del jobbar med digitalt innehåll och kommunikation. Under de senaste åren har de hjälpt flera Malmö-akter att ta sig ut i musikbranschen med hjälp av branding, kommunikation och strategi. Under två tillfällen kommer grundarna Ebba och Michel inspirera er till att kommunicera kring er musik på nya sätt för att nå ut genom bruset. Tillfällena består av en föreläsningsdel samt ett workshop-moment fokuserat på kreativ kommunikation.

Läs mer om Feverish här: https://feverish.se

 

Se första delen av kursen här:

Material 27 maj:

Presentation – PDF

Tips från Feverish:

Instagram teknisk guide: https://help.instagram.com/

Generella guider till sociala medier: https://buffer.com/resources/guides-courses/

Guide till Spotify’s verktyg för artister: https://artists.spotify.com/help

Uppgift inför 3 juni:

  • Inled med en kort bakgrund om projektet/releasen

  • Gör gärna din plan i punktform, tänk på både tiden innan, under och efter releasen

  • Beskriv dina idéer skriftligt eller använd bildexempel

  • Skicka in som PDF eller Word-dokument till office@feverish.se


 

Vägen till filmmusiken

Carita Boronska berättar om sin yrkesbana som kompositör för filmmusik. Om hur hon via folkhögskola i Danmark, Berklee i Boston och ett liv som popstjärna i Spanien på 90-talet fick som första uppdrag att komponera filmmusiken till Antonio Cuadris film Eres mí héroe (You’re my Hero). Hon berättar om vad hon lärt sig via projekten och ger tips om övningar för dig som vill börja komponera musik för film.

The Tone tailor – KLIPP from Caritas filmer:

https://testrup.dk/

https://medieskolen.dk/

https://college.berklee.edu/

https://musicacreativa.com/

https://www.berlinale-talents.de/bt/page/c/main

LADDA NER: PDF FILMMUSIKKOMPOSITION PRAKTISK ÖVNING

 
 

Workshop i Livestreaming

Carolina går igenom grunderna kring strategi, streamingkoncept och tänk kring sociala plattformar när du planerar din livestream.

I workshoppen delas erfarenheter och deltagarna diskuterar olika upplägg och metoder för att hjälpa dig att ta ditt streaming-musik projekt till nästa nivå.

Workshopen riktar sig till dig som skriver egen musik, spelar i band, eller är professionell musiker. Inga förkunskaper krävs, men vi ser gärna att du är beredd på att dela med dig av dina egna erfarenheter och kunskap.

GRUNDERNA I D.I.Y LIVESTREAMING

Marcus Bader går igenom vilken utrustning du behöver för att spela in bra ljud och bild och hur du sätter ljus på din livestreaming. Vi går också igenom programvaran OBS, livestreamar via Facebook och sänder OBS-video till mötesverktyget ZOOM. Workshoppen genomfördes i Zoom. Vi utgår från två scenarion: Livestreama hemifrån och livestreama från replokal/scen. Videon riktar sig till dig som skriver egen musik, spelar i band, eller är professionell musiker. Inga förkunskaper krävs.

 

Live-looping med Jenny Nilsson

Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

Måndag den 17 maj kl 13-15 kör Jenny Nilsson en "föreläsning" (i vårt whereby-rum) om att arbeta med live-looping. Hon kommer att börja i loop-boxar, olika typer och hur det fungerar i grunden och ev även beröra hur att jobba heldigitalt. En stund för info och en stund för frågor. Senare i juni, när restriktionerna släppt, kan vi köra en fysisk workshop på Rehab då alla kan få pröva. Vi ses i Astrids rum:

https://musikcentrumsyd.whereby.com/omstartamej-astrid

 
 




Fotokurs och workshop med Julia Lindemalm

Julia Lindemalm fotograferad av Sara Johari.

Julia Lindemalm fotograferad av Sara Johari.

Tid: Tis 18 & 25 maj 10-12. Du förväntas kunna delta vid båda tillfällena.

Anmäl dig via mail!

Kursen är gratis och öppen för alla deltagare i Omstarta Mej! Första tillfället kommer att spelas in och göras tillgängligt även för resten av Musikcentrum Syds medlemmar.

Hur kan du ta bilder som fångar känslan i din musik? Ett tydligt visuellt berättande är viktigt för att få genomslag, särskilt online och på sociala medier. I den här kursen lär dig hur du kan använda ljus och komposition det för att kommunicera din vision som musikskapare. Kursen är uppdelad på två tillfällen med teori och övningar. Första delen är går vi igenom det visuella berättandet grunder och studerar exempel. Ni får uppgifter att fotografera som vi tittar på och analyserar vid det andra tillfället.

Julia Lindemalm arbetar som frilansfotograf och konstnär i Malmö. Bland hennes uppdragsgivare finns tidningar som The New York Times, tidningen VI och The Wire. Hennes bilder har visats på gallerier och museer runt om i landet och hon har gett ut två fotoböcker. Julia Lindemalm har tidigare undervisat i fotografi på Skurups folkhögskola och svenska journalistförbundet.

Se första delen av kursen här:

 
 

Struktur och flöden i din konstnärliga process

Omstarta mej! Astrids grupp.jpg

Tvättmaskinen:
Konceptutveckling kan hanteras som en tvättmaskin! Alltså, man stoppar in saker som är i oordning, skitiga och ibland vet man inte ens vad det är. Tänk så, samla in ALLT. Försök inte vara smart i början. Sålla inte, utan tänk brett. Skriv ner allt du funderar på; Vart vill jag? Vilken publik? Hur vill jag beskriva mig? Hur brukar andra beskriva mig? Hur ser omvärlden ut? Var finns jag i samhället? Vad tycker jag är viktigt? Hur vill jag leva mitt liv? …och 20 frågor till...

Anledningen till att inte fokusera i början är just att när man tycker man har en bra idé men inte vet vad man ska göra, är hjärnan redan igång och gör bedömningar innan tankarna och förutsättningarna ens är klara.

 

Sociala medie-analys

Här är ett frågeformulär som kan va bra att använda som utgångspunkt när du analyserar ditt nu-läge i sociala medier. Det hjälper dig att förstå var du befinner dig just nu och vart du vill i framtiden.

Sociala-medie-analys-verktyg – .PDF
Sociala-medie-analys-verktyg – .DOCX

 

Tips om Instagram

På Carolinas grupps senaste möte delades det tips på hur man kan förbättra sin närvaro på instagram.

Här har vi samlat lite goda råd som kom upp på mötet!

 

Grafisk design för musiker på webben

Marcus har gjort en presentation om grunderna i grafisk design för sin grupp. Bra att ha koll på både som beställare och när man ska producera eget grafiskt material. Ta del av den nedan! Presentationen kommer att fyllas på med länkar, videos och mer info efterhand.

USEFUL LINKS En bitmappbild är uppbyggd av ett stort antal pixlar (bildpunkter) i ett rektangulärt rutnät. Varje pixel innehåller färginformation, ju större bilden är desto fler pixlar innehåller den. Bitmappbilder är upplösningsberoende vilket innebär att de bara kan innehålla

Hur du navigerar:

  • Fullskärm = Fullskärmsikonen öppnar upp presentationen i din webbläsare, tryck på starta presentation

  • Klicka dig runt inne i presentationen

  • Framåt = höger PIL i presentationsrutan eller på tangentbordet

  • Bakåt = Vänster PIL i presentationsrutan eller på tangentbordet

  • Kategorimeny <<

  • Huvudmeny l<

 

CANVA - GRAFISKT DESIGN VERKTYG FÖR SOCIALA MEDIER

Hur du använder CANVA till att göra GIFs, Instagramvideos, video-vinjetter, affischer och enklare logo-grafik. Videon är en Zoom-session med Omstarta Mej deltagare. CANVA finns i gratisversion men som bantad version.

Länk till CANVA

 

00:00 Intro

01:59 Pratar om GIFS men menar mp4 - video

02:55 Interface genomgång

04:45 Instagraminlägg - Stillbildsflöde - video med animerade övergångar

04:50 Dra in en bild - JPG

05:50 Skapa ny yta och dra in en PNG -logga

06:58 Animerad övergång

08:10 Ändra bakgrundsfärg

09:18 Lägga in text och grafik

14:10 Lägga in ljud -AUDIO

15:01 Spela bildflöde/animation

16:27 Trimma längden på klippen

18:00 Publicering (ej Gif på Instagram utan de omvandlas till MP4-video fil men ser ut som GIF..) - Bädda in på din webbsida etc

20:46 Ladda ner din video

23:55 Ladda upp olika filer till Canva - Audio, bilder, videos

24:28 Skapa en affisch med grafik - Digitala och fysiska

25:30 Templates - mallar

28:00 Byta typsnitt

29:21 Färgkarta

30:53 Lägg in grafiska element från sidomenyn-template - element

32:39 Lägesändringar - Lägg överst/underst/bakom/framför etc

32:47 Ändra opacitet

32:51 Förstora och förminska

33:13 Spara din design på olika sätt - SVG (skalbar för utskrift)- PNG-JPG

38:40 Videotrailer/vinjett till tex Youtube eller film

40:06 Lägg in bakgrundsvideo (gör egen eller ladda ner färdiga från tex: https://www.pexels.com/videos/) OBS: Glöm ej att ge kredd!

45:18 Malte om att skapa loggor i Canva som nybörjare

 
 

KOmmande:

Sociala medie-strategi

Att skapa och driva projekt

Övergripande visuell kommunikation

Verktyg för att producera innehåll till dina sociala medier

Skriva för webb och sociala medier