Hialösa släpper nya singeln “Ugge (All Makt åt Folke & Hönsafötter)”, DEN 13/7 på Musikcentrum Syd Label!
Hialösa blir Musikcentrum Syds Label andra släpp för året 2026! Vi ställde några frågor om nya singeln till bandets ENA motor Love Kjellsson.
Hialösa - Bakgrund - Hur träffades ni och varför valde ni att spela tillsammans?
Vi har känt varandra länge, men under pandemin träffades vi på den inställda spelmanstämman på Degeberga och bestämde oss senare för att se om vi kunde exportera skånsk musik.
Vad är det som händer när ni tre möts?
Jag tycker vi är bra på att behålla lekfullheten när vi spelar och att lägga till rätta för att vi ska ha kul när vi spelar. Jag tror att publiken njuter mer av musik som skapats genom glädje.
Din bakgrund på Österlen - folkmusiken i regionen - hur mår den?
Den mår dåligt, nästan ingen spelar fiol. Jag tycker att cirka 80% av befolkningen borde spela fiol dagligen. Eller iallafall på midsommar. Degeberga Spelmanstämma och Storösterlens Spelmannslag är två ljuspunkter som driver på för den utvecklingen. Så det finns hopp.
Om släppet - Bakgrund - Inspelning, var och med vem, varför MCS label och kommer det fler låtar?
Vi var på en bar i Romsa (Tromsø) efter vi hade spelat och började prata om Philemon Arthur and the Dung med den världsberömde jojkaren Niko Valkeapää (gudson till Nils-Aslak Valkeapää). Han berättade att i Sametinget samlas de i hemliga grupper och lyssnar på Philemon Arthur and the Dung, vi var både och inte överraskade att de var så populära i Sapmi. Vi bestämde genast att göra ett samarbete. Nästa gång vi repade i Hultarp gjorde vi denna låten, tyvärr var inte Niko där, så denna versionen blev utan honom, men vi får snart göra en ny Philemon-cover och fråga om han vill vara med.
Låten är inspelad med Markus Nilsson i Sunnanå Studio. Vi har tidigare släppt vår musik på ett skivbolag som bara släpper dansk folkmusik och ville prova ett skivbolag inom Sveriges nuvarande gränser och är så glada att det nu i Skåne finns MCS label, med en ny spännande struktur för hur musik släpps och förvaltas av ett större musikerkollektiv.
Om framtiden, utmaningar och drömmar?
Jag tycker framtiden känns utmanande med tanke på att vi snart lever i en brinnande värld fylld med beväpnade robotar - men något vi är säkra på är att efterfrågan på akustiskt spelad skånsk traditionell musik kommer öka, både på kort och på lång sikt. Det finns också en risk att alla världsproblemen blir lösta och att folk lyssnar på AI-genererad lugnande musik och att skånsk traditionell musik dör ut, men vi arbetar enligt det första scenariet.
Berätta lite om era kommande konserter och projekt?
I sommar spelar vi bland annat på en megastor popfestival i Schweiz, en vacker bergsby utanför Bologna, i Trelleborg och på Korröfestivalen. Kommande projekt är att spela in mer musik, vi har precis arbetat fram en ny låt baserad på en historia som en sång som sjungits ut ur en skånsk jättegrotta på 1850-talet blandat med Du Skåning. Vi arbetar också med att utveckla vårt eget ekosystem av stipendier och priser för att kunna styra den kulturella utvecklingen, så den inte sker slumpartat genom organisk utveckling. Vi delade nyligen ut Hialøsapriset Sillakronan till Ålahuet Bitte, för hennes insatser för världens äldsta och längsta dans, långdansen, där hon varit längst fram i många ålar.

