Klassiskt

FAMNA LIVET

FAMNA LIVET

En musikföreställning om konsten att vara människa i prestationssamhället. I ord och toner med Elisabeth Jönsson, Hans Parment och Allan Rogers.

Att stå upp för sig själv och för människan i ett samhälle där så mycket ska vägas och mätas. Går det att lyssna till sig själv och stå upp för andra värden när yta, prestation, effektivitet och rationalitet står så högt på agendan? Finns det andra vägar att gå för ett rikare liv som ger sammanhang, livskvalitet och kraft att göra skillnad?

Frågorna är bärande ledstjärnor för Famna livet - Om konsten att vara människa i prestationssamhället, ett kombinerat författar- och musikprogram som bygger på innehåll ur boken Mer Människa: tankar om livet och den tid vi lever i (Elisabeth Jönsson).

Progammet tar form genom texter, lyrik och musik för flöjt, piano och sång. Elisabeth, Hans, och Allan erbjuder nu en möjlighet att stanna till i vardagens brus för att bli omfamnad av ord och toner för själen. Boka en stund med oss att vara Mer Människa.

Medverkande:

Elisabeth Jönsson, författare, gymnasielärare, musiker och sedan 2010 ansvarig utgivare och redaktör för Punctum saliens (www.punctumsaliens.se). Elisabeth skriver essäer, lyrik och musik som ofta utgår från grundtankarna i hennes bok “Mer Människa: tankar om livet och den tid vi lever i.”

Hans Parment, tonsättare, flöjtist och sedan 1988 undervisat i bland annat flöjt, komposition, animation på Växjö Kulturskola, Linneuniversitetet och Sankt Sigfrids Folkhögskola. Är aktiv i föreningen Media Artes ett forum för samtida musik och konst. Mottog Växjö Kommuns Kulturpris 2017.

Allan Rogers, lärare i musik och kulturhistoria vid Växjö katedralskola 1980-2014. Ledare för kören Blandad konfekt och körsångare.

Alla artister →

Vindla String Quartet

Vindla String Quartet

Bland Vindlas många samarbeten finner man namnkunniga artister som Tingsek, Linnea Henriksson, Moto Boy, Miriam Bryant, Helena Josefsson, Forest & Crispian och Albin Gromer, jazzmusikerna Lina Nyberg och Miriam Aïda samt nyckelharpisten Emilia Amper.

Alla artister →

LOVISA STENBERG

LOVISA STENBERG

Lovisa Stenberg är frilansande flöjtist som spelar kammarmusik, symfoniorkester och har flera olika projekt för barn. Lovisa är drivande i Lupuskvintetten som framför barnföreställningen Peter och vargen på ett medryckande och lättillgängligt vis. Duo Dynamique är en duo med flöjt och harpa, Lovisa och Gabriela, som har ett uppskattat program och en turné inbokad sommaren 2017. Lovisa spelar även i Trio di legno, trio i trä, som är en träblåsbaserad trio med en pianist. I deras program får man höra tvärflöjt, klarinett, basklarinett och olika saxofoner i kombinationer som inte hör till de vanligaste. Lovisa är även flöjtist i Smålandsoperan och spelar regelbundet i Malmö symfoniorkester och på Norrlandsoperan.

Bakgrund:
Musikerutbildning, 1998-2001 Malmö musikhögskola
Musik i framtidens förskola, Malmö musikhögskola
I/E tvärflöjt, 1994-1998, Örebro musikhögskola

Aktuella projekt:
Duo Dynamique, flöjt och harpa www.flojtharpa.se

Flickan som aldrig var rädd
Lovisa Stenberg-tvärflöjt, piccola, altflöjt
Katja Nielsen-kontrabas
https://youtu.be/hHUavZDR60Y

Sagobagaren
En föreställning för barn bestående av musik av Alice Tegnér, mer info finns på www.smalandsoperan.se

Trio di legno
Lovisa och Fredrik Stenberg samt Camilla Hellgren.

Lupuskvintetten
Träblåskvintett som framför Peter och vargen som en agerande ensemble.

Alla artister →

Marie Stockmarr Becker

Marie Stockmarr Becker

Marie Stockmarr Becker är utbildad till klassisk violast i Frankrike och Schweiz och sedan specialiserad inom tidig musik. Hon är bland annat medlem av barockorkestern Concerto Copenhagen (DK) och viola stämmledare i Basel Sinfonietta (CH), en orkester som specialiserar sig på ny musik.

I hennes egna projekt och konserter har hon på senare tid lagt fokus på tidig musik, med projekten Speaking Music, utvecklad på det Danske Institut i Rom 2016 och The instrumental Renaissance and the Madrigal, utvecklat i San Cataldo, Salerno och Rom 2017. Båda projekten gjordes i samarbete med cembalist Gunnhild Tønder. Marie har dessutom utforskat och spelat tidigare okänd originalrepertoar för fiol, viola och basso continuo från notsamlingen Codex Rost.

Marie har uppträtt med solo- och kammarmusikkonserter i Europa och i USA – bland annat på festivaler såsom Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik, MA Festival Brugge, Oude Muziek Festival Utrecht och American Bach Summer Festival i San Francisco.

Utbildning och bakgrund i urval:
Master of Arts, Musik-Akademie der Stadt Basel (CH) 2011

Diplôme d'État, Cefedem d'Île-de-France (FR) 2009

Prix de perfectionnement, CNR de Rueil-Malmaison (FR) 2008

Kontrakt anställd i Danmarks Radios Symfoniorkester 2014-2016

Orkesterpraktik vid Saarländisches Staatstheater (DE) 2011-2012

Alla artister →

ANNA SUNDBORG DONDELINGER

ANNA SUNDBORG DONDELINGER

Anna Sundborg Dondelinger är en frilansande violinist sen drygt 20 år med Skåne som bas. Mestadels är det vikariat och kontrakt i orkestrarna Malmö Opera, Mso och Hso men även mindre konstellationer, kammarmusik i kyrkor etc, tex Ensemble 11 baserad i Lund.
Hon undervisar också i violin på kulturskolorna i Helsingborg och Svedala vid behov.

Utbildning:
Musikhögskolan Malmö, musikerutbildningen 4 år, prof. A. Fischer, pedagogiskt tillval 2 år
Det Kongelige Musikkonservatorium Köpenhamn 2 år, P. Elbaek
Diverse masterclasses

Alla artister →

COMMEDIA DEL CEMBALO

COMMEDIA DEL CEMBALO

Kontakt:
I.amirell.IA[at]gmail.com

Hemsida:
http://bonarteteater.wordpress.com

Medverkande:
Isabella Amirell, skådespel
Anna Paradiso, cembalo

En cembalo och tre karaktärer ur det rika karaktärsgalleriet ur Commedia dell'Arte möter publiken med komisk färgpalett. Tillsammans väver de in en humoristiskt invecklad historia med cembalon som ackompanjerar med tidstypisk musik från 1600- och 1700-talets Italien. Med masker, kostymer, skådespel och musik från ett spännande instrument som har en speciell klang, berättar Anna och Isabella hur folket roade sig förr i tiden, på ett folkligt och kungligt manér! Efter föreställningen får barnen prova spela på cembalon och prova masker.

Föreställningens längd är 50 min. För barn från 5 år.

Biografi:
Duon Isabella Amirell (skådespel) och Anna Paradiso (cembalo) startades 2016 under Höör Barock festival i Sverige, efter det började de samarbeta både som en duo och i en större produktion med flera musiker och opera. Som grupp är de tämligen nya för varandra, men de har båda arbetat med musik och teater i många år.

Isabella Amirell – skådespel i fysisk teater och Commedia dell’Arte, har spelat på scener runt om i Skandinavien, med olika föreställningar I clown, mim och Commedia dell’Arte. Hon utbildade sig i Paris, på École International du Théatre du Jaques Lecoq, och hos några av de bästa lärarna i clown, improvisation och Commedia dell’Arte I Sverige. Hon har uppträtt för barn och vuxna i snart 20 år I olika föreställningar och events, både som mimartist och i komiska föreställningar.

Anna Paradiso – född och uppvuxen i Bari (Italien), numera bosatt i Sverige, är en erkänt skicklig musiker och flertalet internationella kritiker har rosat hennes tolkningar med ord som 'absolute gem of a harpsichordist' (USA), med en 'fantastic rubato' (Spain) och som 'great story-teller and performer' (BBC, UK). Förutom hennes diplom i solo för piano och cembalo, är hon PhD doctor in Latin and ancient Greek philology. Hon har genomfört konserter i hela Europa, USA, Japan, Taiwan och Hongkong. Hon har fått internationella hyllningar för de inspelningar för BIS där hon tolkar JH Roman på keyboard sonatas, och en av dessa CD’s utnämndes till American Record Choice 2016.

Framstående kompositörer som Daniel Börtz, Fredrick Österling, Chiel Meijering, Ingvar Karkoff har gjort specialkomponerade stycken enkom för henne. På flera konservatorier i Europa har hon gett master-classes och på internationella kurser i Europa, Japan och Taiwan.

Alla artister →

SARA WILÉN

SARA WILÉN

Under 2018 är Sara Wilén aktuell som sångare och improvisatör i bland annat performancen Röstmolnet på Inter Arts Center, och Operaimprovisatörernas produktioner, t ex med Västerås sinfonietta och på Halmstad Vocal & Opera festival.

2017 uruppförde hon som solist nutida verk av Francesco del Nero, Alessando Perini och Jonatan Sersam i Ars Nova/Hertzbreakers konsertserie på Inter Arts Center i Malmö.

Som medlem i Operaimprovisatörerna har hon medverkat som improviserande solist i en lång rad produktioner och gästspel, på bland annat Vadstena-Akademien, Malmöfestivalen, Boulevardteatern, Teaterhuset Bastionen, Lunds humorfestival, i samarbete med Norrlandsoperan, och på turné med Musik i Syd.

Med improvisationsduon Impromans har Sara Walén framträtt bl a i Sveriges Radio P2, Skissernas Museum, Inter Arts Center, i Köpenhamn, Montreal och Belgrad.

Hon har varit solist vid bl.a. Norrlands-Operan, Riksteatern, Operaverkstan vid Malmö Opera, Skånska Operan och Linneateatern på Konserthuset i Växjö och som solist i ett stort antal oratorier och orkesterverk av bl.a. Bach, Händel, Mozart, Saint-Saëns, Nielsen och nutida musik.

Sara Walén debuterade som regissör med musikteaterföreställningen Den fula ankungen med musik av Prokofiev, som spelades på Pianofestivalen i Helsingborg 2014.

Sara Walén är också flitigt anlitad som coach, lärare och/eller presentatör av metoder i improvisation. Sedan 2013 har Sara varit verksam som handledare, examinator och koordinator för kandidat- och masterstudenter i examensarbeten i Musik vid MHM.

Utbildning i urval:
Musikhögskolan i Malmö – doktorsexamen i musik, 2017
Musikhögskolan i Malmö – konstnärlig masterexamen i klassisk sång, 2003
Operastudio 67

Alla artister →

ELISABETH JÖNSSON

ELISABETH JÖNSSON

Elisabeth Jönsson är verksam som författare, lärare, sångare och låtskrivare. Hon framför program såväl på egen hand som i samarbete med professionella musiker.

Programmen fungerar väl i både sakrala och sekulära sammanhang och riktar sig till grupper som vill få en stunds reflektion och kontemplation över vad som gör livet rikt och vad det är att vara människa idag.

Från och med april 2019 erbjuder Elisabeth i samarbete med Hans Parment, flöjt och Allan Rogers piano i ord och ton programmet Famna livet – om konsten att vara människa i prestationssamhället. Programmet tar form genom texter, lyrik och musik för flöjt, piano och sång.

Elisabeths kärlek till orden, musiken och intresset för olika livs- och samhällsfrågor ledde hösten 2010 till starten av inspirations- och kulturprojektet Punctum saliens.

Projektet syftar till att lyfta estetiska och humana värden, väcka skaparglädje och ge själslig inspiration och livskraft.

2014 föddes Liv & Tanke Förlag. Boken Mer Människa - tankar om livet och den tid vi lever i, är den första i förlagets regi och gavs ut våren 2016.

Under 2019 kommer en sångsamling att ges ut.

Elisabeth är också medlem i Författarcentrum Syd, Smålands författarsällskap, Ord i Kronoberg, STIM och Sveriges Författarförbund.

Alla artister →

HEDDA HEISKANEN

Hedda Heiskanen tog musikerexamen på Musikhögskolan i Malmö år 2005. Numera arbetar hon som frilansmusiker, bl.a. i symfoniorkestrar, som kammarmusiker, solist, konsertmästare, repetitör och i olika band. Den argentinska tangon är en speciell passion, men Hedda har även ett stort intresse för folkmusik från olika kulturer. Förutom violin spelar Hedda även piano, nyckelharpa, kamanche (persisk fiol) och dan Nhi (vietnamesisk fiol) i olika sammanhang.

Heiskanen Kapell är ett band som spelar finsk och argentinsk tango och "urskogsmusik" från Finlands mörka skogar. Bandet leds av Hedda Heiskanen, mestadels vid pianot, men även på violin och nyckelharpa. Förutom Hedda Heiskanen, består bandet av Saana Kähkönen, Erja Riikonen och Anna Fält.

Zarassi Trio – en trio bestående av Negar Zarassi, Juanjo Passo och Hedda Heiskanen. Repertoaren varierar från klassisk opera till argentinsk tango och persisk musik. Hedda medverkar på violin, piano, nyckelharpa och kamanche.

Duo Heiskanen-Passo – en duo med sambon Juanjo Passo. Duon spelar argentinsk tango och även finsk musik. Spelade bl.a. på Musik på Bosjökloster 2016.

Alla artister →

LISA LÖFQVIST

Lisa Löfqvist är frilansande sångerska och har sedan 2005 främst arbetat i kören på Malmö Opera, men har även sjungit i barnoperan Halmhatten Filttofflan med Operaverkstan, gjort rollen som Anemotis i Prinsessan av Cypern, varit solist vid Nyårsfesten 2008 och gjort rollen som Louise i Pariserliv, Tisbe i Askungen 2010. 2014 gjorde hon Despina i Skånska Operans Cosi fan tutte. Under våren 2016 medverkade hon i musikalen Billy Elliot på Malmö Opera. Parallellt med arbetet på Malmö Opera har hon tagit fram konceptet Operettsingalong, ett entimmes-program som går på turné i Skåne under 2016/17. Hon har tidigare frilansat som sångerska i Tyskland – främst i Berlin på bl a Schlosspark Theater och Hansa Theater där hon sjungit såväl musikal, operett som opera. Under 2000 vann hon första pris i Lotte Lenya-tävlingen arrangerad av Kurt Weill Foundation i New York.

Bakgrund:
Lisa Löfqvist är utbildad vid Göteborgs Teaterhögskolas musikallinje och vid Hochschule der Künste i Berlin.

Länkar:
http://operettsingalong.com

Alla artister →

MACHAUT MACHINE

Machaut Machine

Kontakt:
peeter[at]machautmachine.com

Hemsida:
www.machautmachine.com

Medverkande:
Lottie Sällström Randsalu – mezzosopran
Linus Hjelm – countertenor
Oskar Wigelius – tenor
Peeter Sällström Randsalu – bas

Machaut Machine är en vokalkvartett från Malmö som erbjuder en blandning av gammal och nyskriven musik som ni garanterat inte har hört förut, däribland två verk som har skrivits speciellt för oss och som ska få sitt uruppförande 2016. Under 2016 innehåller vårt program en magnifik motett av J. S. Bachs svärson och elev Johann Christoph Altnickol samt nyskrivna verk av Ivan Moody, Charlotte Bray och Ulrika Emanuelsson. På vår repertoar finns också verk av gamla mästare som Guillaume de Machaut, John Dunstaple, Josquin Des Prez och William Byrd samt framstående nu levande kompositörer som Arvo Pärt och Gavin Bryars.

Alla artister →